Medi ambient

ELS CONTENIDORS A LES AULES
Seria convenient que a cada aula es disposés de quatre contenidors com a mínim:
  • Contenidor de reciclatge de plàstics, brics, llaunes i paper d'alumini. GROC
  • Contenidor de reciclatge de paper BLAU
  • Contenidor de rebuig (el que no és reciclable) GRIS
  • Contenidor de reciclatge de matèria orgànica (pells de fruita, punta de llàpis...) MARRÓ
Caldria també que cada aula disposés d'una safata amb paper per reutilitzar (paper malmès, esborrany...)La manera de portar a terme el buidatge dels esmentats contenidors seria bo que s’organitzés individualment a cada aula

LA GESTIÓ DELS RESIDUS A L’ESCOLA

- El paper:
  • generalitzar la utilització de paper reciclat (fulls, notes, sobres,...)*
  • reutilitzar paper copiat o imprès a una sola cara (com a paper de notes, etc)
  • copiar o imprimir a dues cares
  • fer només les impressions o còpies estrictament necessàries
  • si fem reduccions podem reduir el número de pàgines fotocopiades
  • revisar els documents amb un corrector abans d’imprimir-los
  • corregir a mà les últimes faltes d’ortografia de documents per a ús intern
  • enlloc de paper utilitzar el correu electrònic o intranet; enviar faxos des de l’ordinador
  • revisar els “mailings” per publicacions per reduir els tiratges d’impressió a la quantitat necessària
  • tenir caixes al costat de les fotocopiadores i impressores que permetin recollir paper escrit per una cara per la seva reutilització
  • escollir paper higiènic i eixugamans fets de paper reciclat
- Plàstics i envasos:
  • evitar el consum de plàstic innecessari i triar envasos retornables
  • escollir productes a granel
  • evitar el consum de brics (residu mixte)
  • evitar comprar productes que continguin PVC (policlorur de vinil), com per exemple fundes de plàstic per arxivar, cintes adhesives, correctors, gomes d’esborrar, barres de pegament, ampolles de sabó, terrines, safates,...
  • utilitzar bosses d’escombraries fetes de material reciclat
  • substituir envasos plàstics i el paper d’alumini per envasos de cartró i papers reciclables
  • potenciar l’ús de vasos, ampolles, etc. reutilitzables en celebracions, festes, etc. Limitar l’ús de gots de plàstic d’un sol ús i, en darrera instància, prioritzar els de paper.

JOC JCLIC

RECICLAR, REUTILITZAR I REDUIR 


Nivell al que va adreçat: Educació Infantil


Àrea curricular principal
: Descoberta de l'entorn


Objectius:
  • Conèixer l'existència de la recollida selectiva de l'entorn proper adquirint els coneixements necessaris per participar-hi d'una manera autònoma.
  • Reconèixer objectes creats amb material de rebuig.
  • Reconèixer actuacions necessàries per ser respectuosos amb el medi ambient.
  • Progressar en el coneixement i domini de les TIC.

Continguts:
  • Observació i identificació de diferents elements de l’entorn: objectes de plàstic, restes d’aliments, papers...
  • Observació i reconeixement dels diferents contenidors d’escombraries que es troben al carrer i dels que hi ha dins les cases o escoles.
  • Respecte pels elements de l’entorn natural reconeixent objectes del seu interès creats amb material de rebuig.
  • Respecte pel medi ambient reconeixent actuacions que cal dur a terme tant a l'aula com a casa.
  • Comparació i classificació de fotografies de diferents residus que es generen a l’aula.
  • Curiositat, interès i gaudi davant les creacions audiovisuals usant estratègies per escoltar, mirar i llegir.
  • Exploració de diferents instruments: ratolí i teclat d’ordinador.
  • Utilització d’instruments tecnològics (TIC) i del llenguatge audiovisual com a mitjà de gaudi i d’aprenentatge.


Descripció del projecte: El JClic anomenat "Medi Ambient" ha estat creat amb l'objectiu de ser un complement per treballar les tres erres (reciclar, reutilitzar i reduir) amb infants d'educació infantil.
La capacitat del currículum que més es pretén desenvolupar amb aquest joc és la següent: "Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals". En ell hi podeu trobar activitats de tots tipus: puzles, associacions, jocs de memòria, sopes de lletra i activitats de text.

JClic Medi Ambient

 





ACTIVITAT DE RECICLATGE:

Des de l’aula d’acollida s’ha realitzat una activitat en què els alumnes preparaven una explicació sobre la recollida selectiva a les aules i petites estratègies que podien seguir els propis alumnes per tal de reciclar.
Després d’haver fet un treball a l’aula es passa per les diferents aules de tota l’escola a explicar tot allò que han treballat amb una exposició oral.
D’aquesta manera els nens treballaven:
-         Agafar confiança amb ells mateixos a partir d’un tema que havien treballat anteriorment.
-         Els companys d’aula valoren l’esforç i les ganes dels nens.
-         La interacció entre els nens d’aula d’acollida i els nens de les diferents aules.
-         Treball de l’expressió oral en llengua catalana.